Wednesday, December 05, 2012

BILA SAKIT HATI APA PERLU BUAT??

Pernah atau tidak anda semua berasa sakit hati atau berkecil hati dengan sesiapa pun? Mesti ada kan?? Tipu kalau tak ada. Rasanya semua orang pernah rasa kecil hati dan sakit hati tidak kira dengan kawan-kawan, jiran tetangga, saudara mara, mahupun orang yang tidak dikenali. Jadi bila anda lalui perkara sebegini apa yang sepatutnya anda semua lakukan??..

Di sini ada beberapa cadangan yang aku boleh kongsikan untuk sama-sama kita gunakan bila mana terasa sakit hati dengan seseorang :

1. Jangan pandang mukanya di kala hati tengah sakit. Makin dipandang nanti makin rasa nak marah.
2. Pergi jauh daripada tempat yang dia sedang berada. Cari seseorang yang lebih menyenangkan hati.
3. Mengadulah pada Allah supaya menyejukkan hati yang sedang marah.
4. Terus terang dengan orang yang berkenaan yang anda sedang berkebil hati dengannya.
5. Fikirkan dengan hati terbuka yang tidak semua orang sempurna.
6. Ingat ayat ni "orang yang menang adalah orang yang berjaya menahan nafsu amarahnya"
7. Banyakkan beristifar.
8. Elakkan menceritakan pada orang lain. Nanti dikira mengumpat dosa pulak. Lebih baik tulis pada diari dan buangkan kertas tu ke dalam tong sampah. Jangan buang merata-rata nanti mencemar alam sekitar.
9. Bersabarlah semampunya.
10. Jangan tengok perkara yang berkaitan dengan orang tersebut selagi dapat dielakkan sehinggalah hati rasa tenang dan sejuk.

Sebenarnya memang susah nak memujuk hati kita bila dah disakiti. Tapi ingatlah

"Kita dapat mengenal peribadi seseorang daripada percakapannya. Orang yang tinggi akhlak selalunya bercakap hal yang baik saja, tidak menyakiti hati orang lain, tidak mengucapkan perkataan kotor dan tidak banyak bercakap. Mereka mengawal lidah sebaik-baiknya." (www.islamituindah.my)

Lidah adalah punca segalanya. Jadi peliharalah lidah kerana dengan lidah sahaja ia mampu menjerumuskan kita ke dalam neraka. Dengan lidah juga kita mampu menggapai syurga-NYA.

1 comment:

LinkWithin

Jom Tengok!