Thursday, December 05, 2013

KISAH SERAM SELEPAS PULANG DARI KUALA TERENGGANU



Bagi yang tak tau kisah dari mula baca sini dulu. 

Lepas je sampai depan rumah adik ipar kami berbual sekejap di ruang tempat letak kereta di hadapan rumahnya. Anak aku dah mula nak menangis sebab dia x kenal lagi orang keliling kat rumah tu. Disebabkan hari pun dah nak maghrib, so aku masuk dalam rumah dan siap-siapkan anak aku untuk mandi. Malam tu kami bersiap untuk makan di luar.  Sepanjang berada dalam rumah tu anak aku merengek memanjang. Semasa keluar makan, mood anak aku ok je takde pulak menangis tapi bila balik je menangis x henti-henti. Walaupun penat tapi akhirnya suami buat keputusan bawa anak aku pusing-pusing naik kereta sampai dia tertidur. Yang peliknya boleh pulak dia diam dan tido lena dalam kereta. Bila balik rumah automatic dia sedar dan terus menangis. Air mata pulak xde just suara menangis je. Selalu orang menangis keluar air mata. Ini tidak. Semasa dalam bilik aku terus membacakan ayat kursi sebanyak 3 kali dan setiap kali habis aku semburkan di ubun2 dan muka dia. Tapi apa yang berlaku???? Anak aku mula menjengilkan mata memandang tepat ke arahku sambil menjeritkan suara. Setiap kali aku buat keadaan yang sama berlaku. Hati aku jadi tak tenang. Sah!! Ini bukan anak aku. Terus aku dan suami bertanyakan pada adik ipar tempat berubat. Mujur dia tahu seorang ustaz yang pandai berubat. Waktu tu dah pukul 12.30 malam. Bayangkan dengan suasana sunyi sepi waktu malam. Orang pun dah tak ramai lalu lalang. Korang bayangkanlah sendiri.

                Sampai je di rumah ustaz aku pun terus menceritakan keadaan anakku yang kerap menangis dan dia memberitahu memang ada yang mengganggu anakku semasa aku di Terengganu. “Benda” yang mengganggunya ikut kami hingga ke KL. Patutlah anak aku banyak merengek, susu tak nak minum, perangai berubah. Terus dia ambil anakku di pangkuannya dan membacakan ayat sambil dipegang ibu jari kakinya. Sejurus selepas itu ustaz tersebut membuatkan air jampi untuk diminum dan dibasuh muka. Alhamdulillah balik sahaja dari berubat anak aku tak lagi menangis dan bersikap seperti biasa dan mahu main. Semua atas izin ALLAH. Malangnya panas yang disangka ke petang rupa-rupanya hujan di tengahari. Mula-mula aku sahaja yang bermain dengan anakku di bilik. Bagi minum sedikit demi sedikit air jampi yang dibuatkan. Dia pun suka je. Minum tanpa banyak soal. Tapi lepas sahaja suami masuk dalam bilik untuk duduk di sebelah anaknya, Iwan terus berubah muka dan menerjah ke arahku. Aku tenang je masa tu. Tiba-tiba anakku minta air jampi yang aku letakkan di atas rak dalam bilik tu. Dia menunding jari ke arah botol tersebut. Aku mengambilkan barang lain yang ada di situ dulu. Aku mengujinya terlebih dahulu adakah dia benar-benar mahu botol tu sebab cara dia minta nampak bengis dan marah. Dia menolak semua barang yang aku ambil dan mahukan jugak botol air yang siap didoakan ustaz itu tadi. Aku mengambil dan meletakkan di hadapannya. Dia mengetuk penutup botol menyuruh aku membukanya. Aku pun buka di samping sebelah tangan lagi memegang botol. Rupa-rupanya dia hendak menumpahkan air dalam tu. Ekoran matanya nampak sekali dia benci air tu dan tak nak melihat ada air dalam botol tersebut. Dalam masa yang sama aku terpandang muka suami dan aku seakan melihat raut wajah di depanku itu nampak tua dan pucat. Cepat-cepat aku palingkan muka dan berlagak biasa. Aku khuatir sebenarnya jika sangkaanku benar berlaku iaitu aku risau suami juga ada turut diganggu. Apabila anak aku mula menangis terus-menerus dan air jampi pun ditolaknya tak mahu minum, suami terus memeluknya dan mula azan di telinga. Sepanjang diazankan anak aku mengeluarkan suara yang keras. Dan selesai azan suami menghembus telinga anakku. Serta merta badannya dikeraskan, mukanya kemerahan dan mata dijengilkan seperti orang sedang melepaskan kemarahan. Adik ipar yang menyedari keadaan tersebut turut menyatakan yang dia meremang melihat keadaan sedemikian. Aku buat keputusan sekali lagi untuk pergi ke rumah ustaz tersebut. Jam waktu ini sudah 1.30 pagi. Rupa-rupanya ada lagi yang mengganggu anakku. Tapi bukan yang sebelumnya. Yang kali ini adalah “benda “ yang mengikut suamiku. Cuma suamiku seorang yang kuat semangat, jadi tiada apa berlaku pada dirinya. Anakku yang masih kecil kalah dengan keadaan itu. Budak kecil memang mudah nampak kan?....anakku diubati sekali lagi. Selepas berada di pangkuan ustaz dia berlari ke arahku dan segera memeluk pinggang. Aku terkejut!!! Kerana tiba-tiba jari jemarinya memberi satu cengkaman pada pinggangku. Dalam hatiku, mungkin benda tu marah aku membawa anakku jumpa dengan ustaz tersebut.

Ustaz mencadangkan supaya mencari limau nipis. Mujur ada pasar borong. Suamiku terus keluar beli dan dibawa semula ke rumah ustaz tersebut. Ustaz membacakan doa pada limau tersebut dan meminta kami mandi dengan air perahan limau itu tadi. Selepas pulang, anakku boleh tidur seperti biasa. Tapi jelas kelihatan badannya nampak letih sekali. Keesokkan harinya, tiada apa yang berlaku. Kami menginap pula di rumah pakcik di Puchong. Kami ingatkan segalanya sudah berakhir tapi sebaliknya yang berlaku. Ada sesuatu lagi perkara terjadi. Jom ikut cerita di sini.

2 comments:

LinkWithin

Jom Tengok!