Monday, December 23, 2013

Pengalaman "RESEARCH PRESENTATION"

Kelmarin rasanya aku ada post berkenaan debaran menanti Viva

Dan semalam telah pun berlalu presentation berkenaan kajian yang telah aku jalankan.
Ceritanya begini :

Sebelum bermula :

1. Persiapan Diri

-sangat penting
-mengambarkan personaliti diri
-mencerminkan keyakinan untuk berhadapan penilai
-So, aku berbaju kurung, berkasut supaya nampak kemas dan berkeyakinan. Aku tak tahu la semester ni aku banyak pakai baju kaler oren bila aku nak buat presentation. Kaler tu macam bagi semangat yg berbeza pada setiap kali aku kenakan baju lain. Ntah la. Tak tau kenapa.huhuu

2. Datang awal

-Ini sangatlah penting supaya nanti bila presentation dan bermula tak la gelabah
-masa aku mula-mula sampai satu masalah berlaku di mana komputer di bilik tersebut sangat2 lah DANGEROUS!!! short cut virus!!!.. x boleh detect file dalam pendrive.
-luckily, ada internet wifi masa tu dan nasib baik la aku buat back up send powerpoint file tu kat emel (PENTING NI in case ada masalah macam aku). So, tinggal download and set up kat desktop.

3. Ready

-present dengan yakin
-jangan gelabah
-jangan banyak baca powerpoint slide
-jaga eye contact
-jelaskan dengan suara dan intonasi yang sesuai
-just think, you are expert than them, so u should know everything about your research
-jawab soalan dengan yankin dan jangan diam membisu. banyak jugak soalan yang ditanya pada aku. Memang psiko sungguh. antaranya :

1. Apa cadangan terhadap hasil kajian (padahal dah tertera kat slide nak tny jgk)
2. Apa fungsi negative item pada soal selidik
3. Sejauh mana objektif tercapai.
4. Bagaimana item soal selidik dibina.
5. Siapa yang bina item.
6. Bagaimana personaliti ditentukan (kajian aku berkaitan personaliti) 

dan ape ntah lg aku x hengat...

4. Tawakal

-lepas  je habis memang aku legaaaaaaaaaaaaaa.. FUHHH.. Rasa bebanan memikul batu segunung tu dah terlepaslah.

Now, tinggal nak siapkan final draft untuk report.
Hopefully semua ok.
Macam2 pengalaman yang aku dengar dari kawan-kawan yang lain. Ada yang happy, ada yang sedih. Ape pun yang dihadapi kena kena belajar darinya. Orang yang bijaksana adalah orang yang belajar dari pengalaman diri sendiri dan pengalaman orang lain.

So, good luck untuk sesiapa yang akan lalui saat yang telah aku lalui. Kepada pensyarah-pensyarah terima kasih atas segala tunjuk ajar. Begitu juga pada mak abah terima kasih atas dorongan. Tak lupa en asben yang x putus doa dan bagi semangat. Thanks a lot!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Jom Tengok!