Monday, June 03, 2013

Orang sekeliling PENENTU identiti diri

Pernah tak anda rasakan situasi begini :

-Kawan buat kerja lambat anda geram dan rasa nak marah
-Trafik jam tapi anda masih cool even ramai jugak orang lain yang dah marah2, ber'hon' sana sini
-Ada orang memuji anda tersipu malu
-Orang lain lambat dan anda terpaksa menunggu buat anda rasa meluat pada orang tu
-Orang terkinja-kinja anda menyampah
-Ada konsert anda excited dan tambah2 ada yang mengajak terus je ikut
-Perlawanan bola start esok, malam ni dah get ready tido awal siapkan keje awal2

Tau tak kenapa situasi sebegini yang diketengahkan?? sebenarnya banyak lagi situasi yang boleh diselitkan bersama cuma malas nak taip banyak2. So, apa yang nak jelaskan di sini adalah berkenaan dengan identiti diri seseorang individu terutamanya remaja yang nak meningkat dewasa. Tak dapat dinafikan kebanyakkan remaja yang makin meningkat usia mereka akan tercari-cari identiti diri masing-masing. So, di sini ada beberapa tips sikit macam mana seseorang itu boleh mengenali diri mereka dengan memerhatikan insan sekeliling. Jangan berasa malu untuk bergaul dan bersosial dengan orang yang berbeza sikap, taraf, warna kulit, agama, bangsa dan sebagainya. Carilah pengalaman dengan orang-orang yang pelbagai ini. Kerana apa??? Kerana di situ nanti anda akan lihat siapa diri anda sebenarnya. 

- Apabila anda rasakan anda bijak, cuba berada dalam kalangan mereka yang cerdik pandai, akan dapat rasai sebenarnya anda tidak sebijak mana dan banyak yang perlu anda perbaiki untuk mencapai tahap tertinggi. 
- Apabila anda rasa kurang cerdik, cuba anda bergaul dan berada dalam kalangan mereka yang kurang bijak, anda akan dapati anda masih ada kelebihan berbanding mereka. 
- Jika anda pemarah, gauli mereka yang sama sifat pemarah seperti anda. Anda akan menyedari betapa sakitnya hati dan perasaan mereka yang telah anda marahi.
- Jika anda pemalu dan anda berada dalam golongan yang lebih pemalu anda akan rasa semakin kerdil dan merendah diri serta takut berdepan dengan orang lain. "Patut ke sikap malu x bertempat ni???.. umm"
- Sekiranya anda tidak tahu sejauh mana tahap kesabaran anda, cubalah berada dalam situasi yang menekan. Adakah anda mampu bertahan.

Begitulah serba sedikit coretan perkongsian yang sangat simple tapi mudah dipraktikkan. Untuk lebih mudah anda rajin-rajinlah bertanya dengan sesiapa yang mengenali diri anda, bagaimana sikap anda terhadap mereka dan daripada situ anda dapat memperbaiki mana yang perlu dan mengekalkan mana yang anda rasakan elok. Siapa pun anda, di mana pun kedudukan anda... Jangan terlalu merendah diri memikirkan anda tidak punya apa-apa.. Setiap insan mempunyai keistimewaan masing-masing yang telah ditentukan oleh Allah Taala. Panjatkan kesyukuran atas segala nikmatnya. Jangan mengeluh atas kekurangan.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Jom Tengok!