Friday, November 30, 2012

Apa yang selalu berlaku bila hujung tahun???

Pejam celik pejam celik bulan dah pun bertukar. Rasa sekejap je masa berlalu. Sekarang dah pun hujung tahun. Bila dah tiba hujung tahun ni banyak benda yang akan berlaku. Agak-agak apa dia ye???

1. Sambutan hari lahir bagi mereka yang jatuh pada bulan Disember.
 Aku la tuhhh..hehehe.. jatuh pada 14 disember. Last year aku sambut dengan family. Suami ada belikan kek & KFC yang tertera nama aku, mak & anak buah aku, Haziq.. We all tarikh tak jauh pun. Jarak seminggu je. Sambutan yang sangat simple but nice to remember. This year aku tak tahu either want to celebrate or not because that day is Friday. Just thinking should i go back or stay at the college.. This year planning mungkin nak sambut besday di rumah. Celebrate with family. Hubby jauh so dia mungkin tak dapat join.

2. Sale!! Sale!! Sale!!
Bila dah hujung tahun faham-faham jela. Di mana-mana shopping complex akan menawarkan sale yang semestinya membuntangkan mata mereka-mereka yang gila nak duk shopping sakan terutamanya golongan wanita. Bila sale berlangsung benda yang aku lebih tertarik is more to kasut la. and also baju. yang lain-lain tu biasa-biasa je. Coz this things usually kalau tak ada RM30 and above memang tak dapat la yang lawa-lawa.

3. Ibu bapa mula pening kumpul duit sebab anak dah nak naik sekolah tahun hadapan
Untuk aku, Iwan belum besar lagi jadi tak ada apa nak fikirkan untuk belanja sekolah dia. Just mulakan menabung je dulu so once dia dah masuk sekolah duit dah terkumpul. Yang berat mak aku la. Adik bongsu nak masuk darjah satu. Adik bawah aku akan menjejakkan kaki ke sekolah menengah. Kalau mendapat tawaran di sekolah asrama mestilah belanja pun tinggi. Nasiblah aku suami yang tanggung. Akak lain pun dah ada kehidupan sendiri tanpa perlu bergantung pada mak abah lagi. ringan sikit beban diorang.

4. Melancong
Almaklum tengah cuti sekolah mestilah ibu bapa dan anak-anak merancang untuk keluar berjalan-jalan ke tempat menarik untuk dilawati. But for me an university student, hujung tahun macam nilah waktu yang paling sibuk nak selesaikan asignment yang bertimbun untuk dihantar mengikut due date yang telah ditetapkan.

5. Jemputan kahwin
Musim cuti sekolah waktu paling orang suka buat kenduri kahwin. Kadang-kadang 1 hari sampai 3 hingga 4 jemputan. Mau kembung perut dibuatnya. Tak payah masak dah masa ni. mesti melambak berkat orang bagi. Waktu nilah waktu paling sesuai bawa anak-anak mendekati saudara mara atau jiran tetangga. Takdelah asyik ralit depan i Pad, tab, laptop and watever gadget sekalipun. Sesekali ibu bapa perlu mengajar anak-anak bersosial dengan masyarakat sekeliling. Kalau tidak macam mana nak timbul penyatuan ummah kan.

6. Bonus!!!
Bagi mereka yang dah bekerja untung-untung nasib bos bagi bonus hujung tahun. Ermmm melebar sampai ke telinga jawabnya. Apa taknya poket penuh..

7. Hujan memanjang
Hujan adalah rahmat yang Allah turunkan pada manusia. Kita tak boleh mengeluh bila hujan memanjang terutama masa tempoh hujung tahun ni memang selalu hujan. Bersyukurlah dengan kurniaan Allah yang diberi.

1 comment:

LinkWithin

Jom Tengok!