Monday, November 19, 2012

Tercapai jua akhirnya

Petang tadi saat aku terasa ingin menelefon mak kat kampung, aku telah menadapat perkhabaran yang menggembirakan yang mana adikku Ain telah berjaya mendapat 5A dalam UPSR. Aku bangga dengan pencapaiannya. Apabila mengingat kembali zamannya sewaktu kecil dia bukanlah seorang budak yang rajin dan bijak. Nak mengajar mengaji pun selalu tidur. Bila suruh ke sekolah ada je alasan, keje x siap la, sakit perut la, pening la... macam-mcam yang diberinya. Tapi dari mana timbulnya motivasi dalam dirinya aku pun tak tahu. Namun aku berkira-kira pasti jiwa dan semangatnya bangkit bila melihat 2 orang kakaknya berjaya menjejakkan kai ke universiti. Akakku yang sulung telah selamat bergelar Doktor Perubatan. Aku pula bakal menyandang jawatan guru. Mungkin semangat yang kami tonjolkan buat dia ingin turut sama berjaya seperti mana kami lakukan. Aku harap kejayaan yang diraihnya kini tidak terhenti setakat ini. Perjalanan hidupnya masih jauh, masih banyak yang perlu ditempuh. Begitu juga aku. Perlu lebih kuat semangat berdepan ujian akan datang. Moga terus sukses adikku. Kemarahan bukan bererti tak sayang. Kerana sayanglah bila silap perlu ditegur dan diperbetulkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Jom Tengok!