Wednesday, January 01, 2014

Kenapa Orang Sukar Membina Azam?

Apabila masuk tahun baru, biasalah masing-masing akan mula memikirkan azam yang hendak dicapai. Tapi masih ada segelintir manusia yang langsung tak tahu nak buat azam apa. Sebab apa?... Komennya tak tau apa nak dicapai.

Hmmm..kenapa ya???

So, bila aku duk baring-baring, duk berjalan-jalan, duk berangan depan lappy.. aku terfikir akan menda ni lah.. haaa la menda ni.. kenapa orang susah sangat nak buat azam.. Pada akulah nak bina azam ni bukan susah mana asal kita tahu apa matlamat yang kita akan capai untuk tahun tersebut. Sebelum fikirkan tentang azam, kita kenalah :

- listkan apa perkara yang akan berlaku pada tahun baru dari Januari hinggalah Disember. Catatkan sebanyak mungkin peristiwa yang akan berlaku dan dijangka berlaku. Contohnya akan pergi praktikal ke, dapat kerja baru ke, akan dapat anak ke, naik pangkat ke, birthday orang istimewa ke dan apa2 jela ikut korang.

Then, jangn lupa :

- apa perkara yang tak baik berlaku pada tahun lepas. Catatkan pada ruangan lain.

So, based on peritiwa yg bakal berlaku dan akan berlaku kita sebenarnya dah boleh bina azam  yang kita mahu capai pada tahun baru. Tak susahkan?

Macam aku tahun lepas aku tak habis ganti puasa (malu ler pulak duk mengaku kat sini) so aku bawa ke tahun 2014 dan siap tetapkan bulan bila mesti habis. Then untuk 2014, aku akan menjalani praktikal pada bulan April, So, azam kedua timbul iaitu untuk tinggalkan sesuatu kenangan di sekolah yang akan aku pergi nanti (sedang memikirkan apa yg akan aku tinggalkan sebagai kenangan). Dari sini juga timbul azam ketiga untuk aku hafal semua nama anak murid yang bakal aku ajar hokeyhhhh!!... Almaklumlah budak ni akan rasa lebih dihargai bila kita ingat nama diorang. Bukan budak je kot. Sape2 je rasa dihargai.. ye dak??. Lagi satu aku akan bergraduat pada bulan 10, so timbul azam keempat untuk bergraduat dengan kepujian kelas PERTAMA. Sape tak nak weyhhh.. Memandangkan PNGK aku ok dan masih ada pelunag yg cerah maka untuk semester 7 (ada tinggal lg 3 paper) dan baki 1 semester (sem 8) aku akan buat yg terbaik. Mesti pastikan kedua-dua sem ni berjaya peroleh kepujian dekan. insyaallah.


Ha tengok, kejap je kan nak bina azam. Bukan susah pun.
Bagi yang duduk rumah mungkin boleh berazam untuk tambah kemahiran buat kek ke, masak ke, menjahit ke, tambah duit sampingan ke. Macam2 boleh buat sbenarnya. Nak seribu daya. Okay..daa

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Jom Tengok!