Monday, October 15, 2012

Minda si kecilku mula berkembang

Di saat aku menukilkan lembaran baru ini, aku pasti ramai sedang lena dibuai mimpi. Aku masih lagi berteleku di hadapan laptop mengisi ruang masa mengulangkaji apa yg perlu sbg persediaan utk ujian pd hari esok. Saat mata mula trasa mengantuk maka terbuka untuk aku menukilkan sesuatu pd blog kesayangan. Entry berkenaan buah hatiku Iwan..

Masa makin cepat berlalu, anak mama dah mencapai umur 2 bulan lebih. Dari hari ke hari aku teliti perkembangan dirinya. Kalau dahulu satu sikap peliknya adalah tak reti untuk membuang air besar dalam pampers.. Pelik bukan tapi itulah kenyataan.. bila muka dah lain bermakna dia memberi isyarat utk 'poo poo' kenalah buka sehingga dia menghabiskan sahamnya..tapi kini bila diberitahu 'Iwan, mak ada keje.. Brk dalam pampers ye.." xlama dia mengikut, bagus sungguh.

Aku hanya sempat berpeluang memberi susu badan sewaktu berpantang. Pernah sekali bila pulang bercuti aku berikannya sekali lagi. Ternyata dia ingat apa yg sepatutnya menjadi miliknya saat ini. Dari saat itu, apabila tahu sahaja aku balik, dia akan menuntut dgn menunjuk reaksi mengunyah2 lidah.. comel anak mama..

Bila subuh pasti bangun untuk minta dipeluk. Sejuk mungkin.

Manjanya lain sekali bila tahu mama ada di rumah. Sewaktu aku hendak berdepan dgn ujian dan pembentangan mak akan maklumkan yg dia nampak resah dan gelisah namun tidak menangis. Seakan tahu resah yang melanda ibunya yang jauh darinya. Naluri kami amat dekat. Walau jauh kehadiran tetap dirasai di hati dan sanubari.

Setiap kali ku telefon, dia akan membalas percakapanku menggunakan bahasanya sendiri seolah2 memahami butir kata yang aku tuturkan. ketika aku berkata 'bye' dan 'tata' dia mula menangis. Sedih mungkin. Tidak puas mendengar suara mama.

Minggu depan aku bakal pulang menjenguk permata hatiku.. Tak sabar rasanya. Makin comel pastinya anak mama ni. Selamat malam semua.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Jom Tengok!